29 Ekim 2017 Pazar

AKRAM KHAN – UNTIL THE LIONS


Ve ansızın “Fikrimden geceler yatabilmirem” diyen sesi duyulur kadının. Ayrılık diyerek Palo Alto’daki bu Türk kadınını, beni, hiç beklemediğim anda kalbimden vurur. Ağlarım.

Akram Khan’ın Until the Lions performansını haftalardır bekliyordum fakat Bangladeş asıllı İngiliz Akram Khan’ın Kathak ve Contemporary dansı harmanlayan koreografisinde, Azeri türküsü duymak beklediğim son şeydi. Çok hazırlıksız yakalandım. Ama yakalandım. Belki kendisinin haberi yok ama yakaladı beni. Evden kıtalarca uzakta bir tiyatro salonunda, Hint mitolojisinden bir kesiti dansa bürünmüş izlerken, Ayrılık bana dokundu. Ayrılık bana bir kez daha dokundu.

Sanat nasıl erişebilir insanlara, nasıl anlamlı olur diye mırıldananlara gelsin bu akşamki gözyaşlarım. İki dansçının hafif bir Kafkas esintisi getirdiği bir anlık performansları ve sahnedeki vokalin “Bu derdi başımdan atabilmirem” diyen muazzam sesi bildik bir koku getirdi bana. İki yıldır görmediğim evimi, denizlerimi, ormanlarımı, sevdiğim ve ayrı kaldıklarımı getirdi. Bu yola girdim çünkü sanatla dünyaya ulaşmak, tanıdığım tanımadığım herkesin elini tutmak istedim ve bu gece eli tutulan bendim. Bizzat, kendim, ben, ulaşılan, sanatla. Bir dans performansı, sahnede kimse konuşmazken, sadece bedenler kımıldar ve fakat baştan ayağa duyguları dökerken, nasıl bu kadar büyük bir etki yaratır? Ve nasıl kayıtsız kalır buna izleyen? Nasıl gözleri dolmaz bir kadının Amba’nın öyküsüne? O Türkçe şarkıyı duyup da nasıl sarsılmaz?

Ne Akram Khan ne dansçılar ne de müzisyenler farkında birine, bir kişiye en derinden ulaştıklarının. Ne ışıkçılar, ne seyirciler biliyor. Zararı yok çünkü dans bulur karanlıktaki o tek kişiyi. Herkesi tek tek bulur.

Canlı müzik ziyadesiyle canlı. Koreografi, teknikler, sahne dizaynı, ışık, dansçılar, kompozisyon tartışılmaz ya da tek tek tartışılır, alkışlanır. Ama bunlar bir yana, Until the Lions’ ın benim için apayrı bir anlamı var artık. Ve tabii Akram Khan’ın da…



27 Ekim 2017
Stanford Memorial Hall' da Akram Khan tarafından koreografileri yapılan ve yönetilen ve Akram Khan Dance Company tarafından sergilenen Until the Lions performansını izledikten sonra...

2 yorum:

  1. Duygulandım Laçincim,
    Yazdıklarında bana dokundu.
    Sanatla, paylaşımla nice senelere.
    Sevgiler,
    Emre

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler Emreciğim,
      Benden de sevgiler...

      Sil

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Alıntı 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.